

Groene Chemie (5hv) - Docentenhandleiding
Links:
Mogelijkheden t.a.v. de lesopbouw
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Variant 1
Les 1: | Start met Hoofdstuk Introductie + film TiO2 en de blauwe fles als demo of als leerlingenexperiment (verschillende groepjes, doen verschillende bereidingswijzen). |
Les 2/3/4: | Introductie van eindopdracht (doel van de module formuleren) Verwerking Hoofdstuk Hoe groen is een proces? |
Les 5/6: | Verwerking Hoofdstuk Energiebalansen |
Les 7/8: | Verwerking Hoofdstuk Proceschemie |
Les 9/10/11: | Casus Titaandioxide en/of Casus Adipinezuur (verschillende groepjes doen verschillende casussen) + voorbereiden presentatie |
Les 12: | Presentatie |
Eventuele uitbreiding van de module met de kanjeronderwerpen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Variant 2
Les 1: | Start met Hoofdstuk Introductie + film TiO2 en de blauwe fles als demo of als leerlingenexperiment (verschillende groepjes, doen verschillende bereidingswijzen). |
Les 2 t/m 8: | Introductie van eindopdracht (doel van de module formuleren) Roulatie van telkens 2 lessen met betrekking tot de volgende onderwerpen (Verschillende groepjes leerlingen starten bij verschillende onderwerpen): Hoofdstuk Hoe groen is een proces? Hoofdstuk Energiebalansen Hoofdstuk Proceschemie |
Les 9/10/11: | Casus Titaandioxide en/of Casus Adipinezuur (verschillende groepjes doen verschillende casussen) + voorbereiden presentatie |
Les 12: | Presentaties |
Eventuele uitbreiding van de module met de kanjeronderwerpen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Variant 3
12 lessen
Het is ook mogelijk om een van de casussen (bv. Adipinezuur) als voorbeeld te nemen en gedurende de module gezamenlijk met de leerlingen te behandelen (telkens na behandeling van een van de drie hoofdonderwerpen Hoe groen is een proces?, Energiebalansen en Proceschemie) en dan als afsluiting de leerlingen aan de slag laten gaan met de andere casus (Titaandioxide).